Fotoamatorka/fotoamator
*
1. Poznała/ał budowę aparatu fotograficznego,
rodzaje aparatów fotograficznych oraz zasady wykonywania zdjęć i rodzaje
filmów.
2. Wykonała/ał samodzielnie zdjęcie tematyczne,
odpowiednio ustawiając aparat oraz wywołując je.
3. Na
biwaku lub obozie robił zdjęcia
drużynie, a następnie wywołała/ał je i wybierała/ał najlepsze na
wystawę.
4. Przygotowała/ał na konkurs lub wystawę w
szkole lub w szczepie, wykorzystując własny serwis zdjęciowy.
Młoda Europejka/młody Europejczyk *
- Dowiedziała/ał się, kim był Robert
Schuman, co to jest Unia Europejska.
- Przygotowała/ał do harcówki mapę Polski
z zaznaczonymi sąsiadami naszego kraju.
- Przygotowała/ał dla zastępu konkurs na
najlepszy plakat o Europie.
- Zna symbole jednoczącej się Europy.
Wykonała/ał flagę europejską do harcówki.
1.
Wie, co
oznacza tradycja węzełka na chuście. Przestrzega tego zwyczaju.
2.
Wie, do
jakich organizacji skautowych należy ZHP oraz jakie są ich znaki (lilia i
koniczyna). Przygotowała/ał plans zę
do harcówki z ich symboliką.
3.
Poznała/ał
życiorys gen. Roberta Baden-Powella. Podczas zbiórki zastępu przedstawiła/ił w
dowolnej formie jedną z jego przygód.
Przyjaciel roślin *
- Opiekowała/ał
się roślinami w domu, w harcówce, szkolnej pracowni lub na działce przez
cały okres próby na sprawność.
- Odwiedziła/ił
ogród botaniczny (była/ył na łące, w lesie, w polu itp.) i opowiedziała/ał
na zbiórce o swoich obserwacjach dotyczących występującej tam roślinności.
- Rozpoznała/ał
na zdjęciach i w naturze po pięć roślin trujących, leczniczych, chwastów i
zbóż.
- Zna rośliny
i owoce jadalne występujące w lesie. Przygotowała/ał z nich posiłek, np.
podwieczorek dla zastępu.
Przyjaciel zwierząt *
- Dowiedziała/ał
się, jakie zwierzęta zamieszkują najbliższe lasy i które z nich oczekują
zimą pomocy człowieka. Wzięła/wziął
udział w zimowym dokarmianiu.
- Rozpoznała/ał
tropy dzika, sarny, zająca.
- Była/był na
wycieczce w lesie, w polu lub na łące. Rozpoznała/ał głosy pięciu żyjących
tam zwierząt. Nagrała/ał głosy zwierząt i odtworzyła/ył je na zbiórce
drużyny.
- Obserwowała/ał
przez miesiąc życie zwierząt domowych, zapisywała/ał najciekawsze
spostrzeżenia, opowiedziała/ał o nich na zbiórce zastępu.
1. Systematycznie czyta książki i zgromadziła/ił
własną biblioteczkę ulubionych pozycji.
2. Samodzielnie wykonała/ał kilka zakładek do
swoich książek.
3. Brała/brał udział w konkursie czytelniczym
organizowanym w szkole lub drużynie.
4. Wykonała/ał drobne naprawy introligatorskie
kilku książek, pełniąc dyżur w bibliotece szkolnej lub publicznej.
Kronikarka/kronikarz
*
- 1Prowadziła/ił w okresie próby kronikę
zastępu (drużyny), posługując się kilkoma rodzajami pisma.
- Sporządziła/ił notatki z wydarzeń na
podstawie relacji świadków.
- Dopilnowała/ał przez co najmniej jeden rok, aby kronika była zawsze tam, gdzie drużyna
- Zapoznała/ał się z twórczością najbardziej znanych polskich kronikarzy.
Miłośniczka
architektury/miłośnik architektury **
- Rozpoznaje 6 podstawowych nowożytnych
stylów w architekturze. Odwiedziła/ił
budowle charakterystyczne dla tych stylów w swojej okolicy. Wyniki
zwiadu zaprezentowała/ał na zbiórce zastępu.
- Zorganizowała/ał wyprawę do ciekawego
obiektu, opowiadając o cechach charakterystycznych tej budowli, jej stylu
i historii.
- Zorganizowała/ał zbiórkę poświęconą znanym polskim architektom.
- Zaprojektowała/ał rozmieszczenie mebli i wystroju swojego pokoju.
Plastyczka/plastyk
*
1. Nauczyła/ył się wykonywać różnymi technikami
rysunki, plakaty i obrazy, loga, napisy (co najmniej 5 rodzajów).
2. Wykonała/ał ilustrację do kroniki i plakat
reklamowy.
3. Rozpoznała/ał wskazane dzieła rzeźby i
malarstwa polskiego.
4. Wykonała/ał ozdobę do harcówki lub totem
obozowy.
Igiełka *
1. Wykonała/ał drobne prace: przyszyła/ył guziki
do koszuli, obrębiła/ił chusteczkę, naszyła/ył łatę na spodnie, zacerowała/ał
dziurę w swetrze.
2.Uszyła/ył ręcznie lub na maszynie drobny
przedmiot, np. łapki do garnków, kieszeń na grzebienie w łazience, fartuszek
kuchenny, worek na kapcie.
3. Wyszyła/ył swój monogram lub znaczek
sprawności na rękawie munduru.
Internautka/internauta **
1. Potrafi wymienić najciekawsze jej/jego
zdaniem strony w Internecie i uzasadnić dlaczego; odszukała/ał strony
zaprzyjaźnionych środowisk harcerskich.
2. Znalazła/znalazł w Internecie potrzebne mu
informacje, wykorzystała/ał je na zbiórce.
3. Skonfigurowała/ał konto w programie
pocztowym, przesłała/ał i odebrała/ał informacje za pomocą poczty
elektronicznej, subskrybuje minimum jedną grupę dyskusyjną.
4. Zapoznała/ał się z najczęściej stosowanymi
terminami internetowymi.
5. Umie znaleźć w sieci potrzebne oprogramowanie, zna rodzaje licencji i
stosuje się do nich.
SPORTOWIEC *
1.
Interesuje się wybraną dyscypliną sportu i popularyzuje ją,
wymienił/a nazwiska swoich ulubionych sportowców.
2.
Codziennie wykonuje poranną gimnastykę.
3.
Zademonstrował/a swój zestaw ćwiczeń treningowych.
4.
Zorganizował/a spotkanie z zawodnikiem lub trenerem swojej
dyscypliny albo zaprezentował/a film o życiu sportowców.
ŚPIEWAK-ŚPIEWACZKA *
1.
Rozpoczął/a śpiew
kilku piosenek na zbiórce zastępu.
2.
Nauczył/a zastęp jednej piosenki.
3.
Zaśpiewał/a z pamięci 10 piosenek (harcerskich, narodowych
lub żołnierskich).
4.
Występował/a z zastępem, śpiewając kilka piosenek oraz
brał/a udział w inscenizacji piosenki.
5.
Prowadzi na bieżąco swój śpiewnik harcerski, ma w nim
zapisanych minimum 20 piosenek.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz